کد مطلب:276400 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

شباهت به شیث
هبة اللَّه شیث، اجازه نیافت كه علم خودش را آشكار كند، چنان كه در روضه كافی روایت شده كه حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام در خبری طولانی چنین فرمود: وقتی هبة اللَّه، پدرش آدم را دفن كرد، قابیل به نزدش آمد و گفت: ای هبة اللَّه من دیدم كه پدرم آدم تو را از علم آن قدر عطا كرد كه به من عطا نكرد، و آن همان علمی است كه برادرت هابیل به آن دعا كرد و قربانی اش قبول شد، و بدین جهت او را كشتم كه فرزندانی نداشته باشد تا بر فرزندان من افتخار كنند و بگویند ما فرزندان كسی هستیم كه قربانی اش قبول شد و شما فرزند كسی هستید كه قربانی او قبول نشد. و تو اگر علمی را كه پدرم به تو اختصاص داده آشكار كنی تو را هم می كشم همان طور كه برادرم هابیل را كشتم. پس هبة اللَّه و فرزندان او مخفی می كردند آنچه از علم و ایمان نزد آن ها بود.... [1] .

حضرت قائم علیه السلام نیز اجازه نیافته كه علم خود را آشكار كند تا روز وقت معیّن؛ چنان كه درباره حضرتش روایت شده: هنگام ولادت بر زانو قرار گرفت و دو انگشت سبّابه اش را به سوی آسمان بلند كرد، و عطسه ای زد و گفت: «اَلحَمْدُ للَّهِِ رَبِّ العالَمِینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی



[ صفحه 253]



مُحَمَّدٍ وَآلِهِ»؛ ستمگران پنداشته اند كه حجّت الهی باطل و نابود است، و حال آن كه اگر در سخن گفتن به ما اجازه داده شود شك از بین می رود. [2] .

این خبر را رئیس المحدثین شیخ صدوق در كمال الدین آورده است.


[1] روضه كافي: 114.

[2] كمال الدين: 430:2.